W dzisiejszym świecie korporacyjnym i prawnym umowa jest jednym z najpotężniejszych narzędzi. Może ona zdefiniować wszystko, od najważniejszych transakcji biznesowych do przyszłości każdego z Twoich pracowników. Dlatego niezwykle ważne jest, aby znać najważniejsze części tego dokumentu oraz wiedzieć, jakie rodzaje umów istnieją.
W zależności od funkcji lub potrzeby, umowy dzielą się na 8 rodzajów:
Nieokreślony: ich wypowiedzenie nie ma limitu czasowego.
Tymczasowy: przejmuje się obowiązki pracownika / firmy na pewien okres czasu.
Pracownicy tymczasowi – najczęściej wtedy, gdy pracownicy są potrzebni na krótki okres czasu
Szkolenie w zakresie praktyk zawodowych: Odnosi się włączenie do rynku pracy i umożliwia naprzemienne wykonywanie pracy i odbywanie szkoleń.
Odciążenie: Kiedy osoba w firmie musi zostać zastąpiona.
Staż: feruje szkolenia, za wynagrodzeniem nie mniejszym niż 75% wynagrodzenia pracownika na tym samym stanowisku.
Niezależnie od rodzaju umowy, wszystkie one mają szereg punktów, które muszą być w niej zawarte. Jeśli te punkty są zrozumiałe. Punkty te to:
Tytuł: Wskazuje rodzaj umowy
Część merytoryczna: Określa strony umowy.
Oświadczenie: Odnosi się do faktów i tła, które mogą być istotne, ale nie mają wartości normatywnej.
Jednostka normatywna: osoby, które są przedmiotem umowy.
Czasowość: Określa ważność umowy i czas wypełnienia zobowiązań wynikających z umowy.
Załączniki: Dokumenty uzupełniające do umowy, takie jak osobowość, inwentaryzacje, tabele prowizji itp.
Co zrobic w przypadku gdy umowa nie zawiera ktorego z tych punktow ?